Презентація ДОСВІДУ??? роботи

Роздуми щодо актуальних питань

Працюючи понад 10 років у системі післядипломної педагогічної освіти, досить часто стикаюся з тим, що, навіть досвідчені, творчі, успішні педагоги часто не можуть достойно презентувати власний досвід діяльності. І мова навіть не про занижену самооцінку або емоційне вигоряння (хоча, і ці негативні явища потребують втручання фахівців).
Учитель (чи заступник директора, асистент учителя, логопед, практичний психолог, соціальний педагог, класний керівник, вихователь) може годинами з палаючими очима розповідати про особливості своєї роботи, про те, що і як він робить, але коли потрібно оформити досвід письмово, то в кращому випадку - це буде якась "колонаукова" чи напівметодично-рекомендаційна стаття про виклики сьогодення, завдання, що стоять перед освітою України, недосконалість сучасних тенденцій розвитку інклюзивної освіти, ретельний аналіз особливостей дітей з певними порушеннями розвитку, вказівки - що і як потрібно робити учню, вчителю, асистенту вчителя, батькам чи ще комусь, чи щось інше, але у будь-якому випадку - це не опис досвіду роботи. І добре, якщо перевірка роботи на академічну доброчесність дає результат більше ніж 60% авторських доробок.
Проте, кожен педагогічний працівник прагне підвищити власну компетентність різними шляхами (курси, спецкурси, методичні й дистанційні заходи, конференції, вебінари та інші), хоче, щоб учні, батьки учнів, колеги, адміністрація закладу сприймали його як фахівця, професіонала, компетентну й досвідчену людину. І не важливо, скільки йому років і який стаж на посаді.
Разом із тим, Нова українська школа потребує агентів змін - людей, які не тільки знають як потрібно працювати і є прихильниками змін на краще, вони вже є ефективними (завдяки тому, що постійно розвиваються, опановують нові технології, творчо запроваджують їх, рефлексують, самі змінюються і змінюють світ навколо себе), і при цьому можуть достойно презентувати свій досвід, поширювати свої ідеї, допомагати колегам.
На превеликий жаль, багато хто з педагогів просто не знає, як це зробити якісно.
Пропоную декілька методичних порад. Сподіваюсь, що вони стануть Вам у нагоді для написання резюме, під час атестації, підготовки конкурсних робіт з досвіду діяльності тощо.
  1. Спочатку визначте проблему, яка існує в середовищі, де ви працюєте, і яку Ви намагаєтеся подолати своєю професійною діяльністю. Наприклад: великий відсоток дітей палять, або: в громаді спостерігається девальвація цінності родини, сім'ї тощо. Опис цієї проблеми - це і буде актуальність визначення теми досвіду. І пам'ятайте - проблеми слід долати, а не формувати!!!
  2. Обирайте вузьку тему досвіду, чітко її формулюйте. Записавши тему, подумайте - які слова у формулюванні роблять її незрозумілою, важкою для сприйняття, розширюють тему до меж, які вже неможливо вмістити в один досвід, позбавтеся цих слів, переформулюйте тему. З мого досвіду - чим простіше сформульована тема - тим краще буде представлений досвід роботи.
    Наприклад: 1. Виховання загальнолюдських чеснот у сучасної молоді засобами військово-патріотичного виховання та здоров'язбережувальної роботи з батьками учнів в умовах мінливих реформ сучасного світу засобами Нової української школи (Повірте, ви НІКОЛИ не розкриєте цю тему!, бо вона так накручена, що "чорт голову зламає". І я впевнена, що автор, який її формулював, хотів вразити когось силою свого інтелекту. Проте, складається враження, що це просто набір якихось понять, і людина не усвідомлювала про що саме вона збирається писати). 
    2. Формування всебічно розвиненої особистості вихованця з метою його соціалізації через систему ціннісних ставлень до рідного краю та народу (У цій темі потрібно буде прописати: модель всебічно розвиненої особистості; чим вона відрізняється від всебічно розвиненої особистості вихованця; що таке соціалізація; що включає система ціннісних ставлень до рідного краю і народу; якими формами і методами (включно приклади заходів) педагог соціалізує оту всебічно розвинуту особистість вихованця. Ну що, спробуєте представити досвід за цією темою? Я б не радила.
    3. Формування всебічно розвиненої особистості дитини. Коротко, але дуже широко, і не зрозуміло, про що буде досвід, і чи буде там досвід, бо тема сформульована так, що передбачає філософське осмислення питання.
    4. Організація дозвілля у відповідності до стану здоров'я і віку вихованців, які ночують у санаторній школі. Прищеплення гігієнічних навичок. Тема сформульована дуже конкретно: йдеться про санаторну школу, де перебувають діти певного віку, з якимись певними порушеннями здоров'я. У вільний час має бути організовано дозвілля дітей, яке не шкодить їх здоров'ю і сприяє формуванню гігієнічних навичок. Вихователь, що працює з цими дітьми, використовує конкретні форми і методи виховної діяльності і якимось чином відстежує результат своєї діяльності. Про все це слід написати. Якщо зробити все правильно - буде гарний опис досвіду роботи, який не стидно презентувати на будь-якому семінарі, конкурсі педагогічних робіт, представити атестаційній комісії тощо. Такий досвід стане у нагоді колегам, які працюють в подібних умовах чи з подібною категорією дітей.
    Отже, ЯК ВИ ЧОВЕН НАЗВЕТЕ, ТАК ВІН І БУДЕ ПЛИВТИ!!! Будьте чіткими і конкретними у формулюванні теми досвіду.
  3. Визначте завдання, які Ви вирішували в ході своєї професійної діяльності. Пам'ятайте: всі завдання мають стосуватися теми досвіду!!! Не може бути, що тема пов'язана із батьками дітей, а завдання стосуються виключно учнів! Записуйте формулювання завдань як відповідь на питання: Що потрібно зробити? (наприклад: вивчити, визначити, здійснити тощо. Разом із тим, деякі процеси не можна завершити, навіть працюючи з групою протягом багатьох років - неможна сформувати ціннісні ставлення, остаточно розвинути особистість, оскільки ці процеси тривають протягом усього життя людини. А тому деякі завдання потрібно формулювати так: сприяти розвитку..., формувати..., виховувати тощо.
  4. Розкриваючи досвід роботи, використовуйте схеми, діаграми, графічні об'єкти тощо, що дозволить зменшити об'єм роботи та візуалізувати інформацію.
Якщо мова йде про навчання дітей з особливими освітніми потребами - чітко дотримуйтеся правил конфіденційності інформації та Закону України "Про захист персональних даних" від 01.06.2010 № 2297-VI (зі змінами):
  • в описі досвіду не можна використовувати персональні дані дітей. МОЖНА зазначити: ім'я, стать, вік або клас навчання;
  • не можна вказувати медичні нозології, діагнози, стан здоров'я; ПОТРІБНО описувати труднощі, що виявляються у дітей під час навчання, описувати певні педагогічні методики, технології роботи, які були використані в практиці діяльності з конкретною дитиною або групою дітей;
  • без письмового дозволу батьків або осіб-опікунів дитини не можна застосовувати фото дитини з ООП (у тому числі - портретні, на яких дитину представлено одноособно, крупним планом, анфас). МОЖНА (без письмового дозволу) використовувати лише фото, що відображають освітній процес (залученість дитини з ООП до групової освітньої діяльності, процес навчання дитини будь-яким педагогічним працівником команди супроводу, процес виконання навчальних завдань дитиною, при цьому дитину з ООП слід фотографувати збоку, ззаду, не акцентуючи увагу на її фізичних особливостях).
Цих порад слід дотримуватися і при розміщенні інформації з питань інклюзивної чи спеціальної освіти на сайті закладу освіти, на інших інтернет ресурсах!!!


Використані картинки взято з сайтів:
https://www.google.com/
https://stihi.ru/2012/07/19/1404

Комментарии

Отправить комментарий

Популярные сообщения из этого блога

Вітаю Вас на своєму блозі

Альтернативний ????? погляд на інклюзивну освіту з середини